SMITTE FOR ARBEJDE MED HVIRVELLØSE DYR VHA. KARTOFFELFÆLDER
SAMMENHÆNG:
4-6 børn i børnehavealderen og 1 voksen. Vi har en
legeplads, som kan bruges til formålet, men kan også gå en tur i nærområdet
eller tage i skoven, men det er faktisk ikke nødvendigt her.
MÅL:
At børnene tilegner sig viden om indsamling af hvirvelløse
dyr. At de lærer at lave en kartoffelfælde. At de får begyndende kendskab til
at sortere dyr efter bestemmelsesdug eller bentællernøgle.
INKLUSION:
Vi skal både ud i naturen og bruge kroppen, bruge fin- og
grovmotorik. Vi skal bruge sanserne, dufte til kartoflerne, have våde fingre,
grave kartoffelkød ud. Ved at komme omkring både motorik og sanser, vil vi
fange de fleste børn. Det er vigtigt at pædagogen er opmærksom på sin rolle som
formidler, og inddrager børnene så de alle deltager.
TILTAG:
Vi vil lægge os ud i græsset på legepladsen. Her vil vi
kigge på de dyr der kravler i græsset. Vi vil følge dyrene og se, hvor de går
hen. Snakke ud fra bentællernøglen om, hvor mange ben vi kan se de har. Vi vil
snakke om, hvordan vi kan fange et dyr, så vi kan kigge nærmere på det.
Pædagogen vil vise et billede af en kartoffelfælde, og vise børnene et billede
af en kartoffelfælde. Her efter vil vi lave kartoffelfælder sammen med børnene.
Remedierne er gjort klar inden start. Vi sætter fælderne ned, og kigger så til
dem dagen efter.
Her vil vi se, hvilke dyr, der er gået i fælderne. Vi vil
kigge på dyrene i mikroskop. Tælle deres ben. Snakke om, hvilke dyr vi ser.
TEGN:
Vi vil se børn, der er opmærksomme på de hvirvelløse dyr vi
har i vores natur og omkring os. Vi vil se børn, der har en begyndende
forståelse for, at hvirvelløse dyr kan deles ind i kategorier.
EVALUERING:
Da vi aldrig kan vide, hvilke dyr vi finder, og hvad der
optager børnene, vil vi løbende tilpasse forløbet til det, der optager børnene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar