onsdag den 6. april 2016

DYBDE - et forsøg med concept cartoon

CONCEPT CARTOON - DYBDE

I dag vil vi arbejde med begreberne dyb, lav, flyde og synke ud fra en concept cartoon. Se SMITTE for forløbet her. Vi har fået lov til at bruge Ådalsparkens Integrerede Institution, hvor vi har fået stillet de ting vi har brug for til rådighed. (Vi har tilladelser fra forældrene til at lægge billeder af børnene op).

Vi skal bruge:

1 voksen
6 børn
1 lokale med adgang til vand og et bord
Concept cartoon om dybde (se billede længere nede)
2 glasskåle eller to akvarier
1 korkprop
1 sten
1 kande
3 ting, der kan flyde
3 ting, der synker
Sandkasse
6 skovle
6 spande
1 pressenning eller stor affaldssæk
6 både
Papir
Farveblyanter/tusser

DIDAKTISKE OVERVEJELSER:

Pædagogen er under hele forløbet i øjenhøjde med børnene, snakker med stille og rolig stemme, lytter til børnene, er anerkendende i sin kommunikation. Hun er hele tiden bevidst om, at følge børnene, men samtidig få rettet fokus tilbage mod opgaven, så vi holder fokus her. Der er fokus på, om børnene er med, og om der er et barn, der skal have en hånd. Pædagogen går ved siden af børnene, og træder til, når der er behov for det, f.eks. skal et barn på et tidspunkt have hjælp til at grave, et andet barn skal guides i at søsætte sit skib uden at falde i vandet. Her skifter pædagogen til at vejlede, støtte og hjælpe barnet, men hele tiden uden at overtage for barnet, så barnet er med hele vejen gennem forløbet.

Tingene findes frem inden forløbet starter, da vi ikke vil bruge tid væk fra børnene på at finde ting frem imens forløbet afprøves, for mange afbrydelser forstyrrer børnene i deres læring. Vi har også bedt om, at de andre børn i institutionen ikke forstyrrer os i lokalet og ved sandkassen i dette forsøg. En anden gang kan forsøget laves med flere børn, eller hvor legepladsen er fyldt med børn, som måske vil komme til og se på og være med, men i dag har vi bevidst valgt, at vi ikke vil forstyrres.

FORLØBET:

Børnene samles omkring et bord. På bordet står en skål med en sten i bunden og en skål med en korkprop i bunden. Vi snakker med børnene om, hvad de ser i skålene, og de får selv lov til at sætte ord på. Stenen er børnene helt med på, korkproppen er lidt sværere: "det er en prop til at varme vin" "så skal man finde noget frem, som man skal dreje rundt, så siger den "prop"". Pædagogen sætter ord på "proptrækker".



Vi hælder lidt vand på stenen og proppen, og børnene fortæller, hvad de ser. Proppen: "den flyder" "den sejler måske" "den ligner en båd". Stenen: "hvis du hælder helt op til kanten, så flyder den helt op til loftet" "den kørt helt ned" "den drukner".
Vi observerer, at børnene ikke bruger begrebet "synke" og at de tror, stenen vil flyde, hvis bare vi hælder nok vand på den. Pædagogen hælder mere vand på stenen og proppen, og sætter ord på, at stenen synker, og at vandet bliver dybere og dybere. Vi snakker om, at tænk, hvis vi kunne fylde hele rummet med vand.
Herefter vælger børnene en efter en selv en ting, og fortæller, om de tror tingen flyder eller synker. Skålene bliver kategoriseret som "en flydeskål" og "en synkeskål". Et barn vælger en ispind og siger "den er flad så den flyder", men vælger alligevel at lægge ispinden i "synkeskålen". "den skal deri" siger et andet barn og peger på "flydeskålen". Her ser vi, at børnene har en begyndende forståelse for flyde og synke.
Børnene synes godt om forløbet indtil videre. Men stadig hører vi udsagn som "sten de drukner", så vi sørger for at sætte ord på, at de synker.



Vi viser børnene vores concept cartoon, snakker om, hvad de ser på billedet og læser den op for dem:


Børnene tror båden vil synke i dybt vand. Et enkelt barn siger, at han tror ikke den synker, kun hvis man sejler i kanten.

Vi spørger børnene, hvordan vi kan finde ud af, om et skib sejler bedst på dybt eller lavt vand, eller om det er ligemeget.
Børnene: "en kæmpe vandpyt" "man kan tage en skål med vand i og sejle i kanten" "grave et dybt hul og lidt der ikke var så dybt og lidt der var mega dybt" "i sandkassen når det var varmt" "træ så vi kunne bygge en sø". Så (heldigvis) kom børnene selv med ideen om, at vi kan grave et hul i sandkassen, som vi også selv havde forestillet os. Vi tager tøj på og mødes ude ved sandkassen.

Vi snakker med børnene om, at vi skal grave et hul, der er dybt i midten. En af børnene lægger sig i sandkassen, og vi snakker om, at hullet skal være lige så langt som barnet.



Derefter går børnene i gang med at grave. Helt naturligt og uden større kommunikation, placerer børnene sig i en rundkreds og graver et hul midt i sandkassen. Da de har gravet lidt, hopper en af pigerne ned i hullet, og vi snakker om, hvor dybt hullet skal være, og bliver enige om, at vi graver så kanten når de nederste knapper på hendes flyverdragt.



Herefter graver børnene videre. Vi snakker om, at vi skal grave kanter der er skrå, og hjælper de børn, der har behov for hjælp.



Da hullet er færdigt, snakker vi om, hvad der sker, hvis vi bare hælder vand direkte ned i sandet. "Så vandet det smelter bare" "Det drukner". Vi hjælpes med at lægge en pressenning ud over hullet, og børnene mener, at nu vil vandet blive i hullet.



Derefter går vi i gang med at fylde hullet med spande med vand, som vi fylder op på legepladsen. Børnene arbejder intenst og alle er med.




Da hullet er fyldt op, samles vi omkring sandkassen. Børnene får hver et skib, og skal nu skiftes til at søsætte deres skib og se hvad der sker. Vi snakker hele tiden med børnene om, hvad de ser. Skibet flyder. Det flyder også over det dybe vand. Skibet flyder ved kanten, men går i stå, hvilket får børnene til at tro, at det flyder bedst på midten. Vi snakker om, at skibene ikke synker, hvor det er dybt, og at det flyder ude ved kanten.






Børnene går ud på legepladsen og finder forskellige ting, de smider i hullet. Grene, skovle, lastbil, bolde. De snakker ivrigt om, hvad der synker og flyder, og bruger begreberne flyde, synke nu. "det er sunket det ligger helt på bunden".




Vi bruger spandene til at tømme hullet for vand, hjælpes med at trække pressenningen væk, og børnene ser vandet synke ned i sandet. De kaster sand ned i vandet "så tørrer sandet" og "det er bedækket".



Vi går ind og mødes i lokalet, da børnene har fået tøjet af. Her snakker vi med børnene om, hvad vi oplevede ude i sandkassen. Vi hører, at børnene nu bruger begreberne flyde, synke, dyb. Børnene får besked på at tænke på, hvad de har oplevet i dag, og at om lidt skal de tegne det de synes de vil tegne fra forløbet. Alle går i gang med at tegne og arbejder intenst med deres tegninger.





Vi evaluerer forløbet sammen med børnene, som synes "godt" om det. "jeg synes det er blevet flot" "din spand faldt ned i søen" "min hånd var nede i søen" "det midten der er lidt dybere".

Børnene går tilbage til deres stue, og vi voksne evaluerer forløbet.

Vi snakker om, at vi kunne have givet børnene stenen og proppen i hånden, så de kunne mærke vægten, men snakker så om, at et skib er stort og tungt, og kan stadig flyde, så det at en sten synker fordi den er tung, er hverdagsviden, det drejer sig om overfladespænding og flader osv, og disse begreber er for avancerede at bringe ind i dette projekt, så derfor undlader vi dette her.
Forløbet er gået over al forventning. Man kan sagtens udføre det 1 pædagog med 6 børn, da vi var to, der kun observerede, og faktisk var overflødige i forhold til selve udførelsen. Vi snakker om, at vi efterfølgende vil have observeret børnenes leg på legepladsen, om de leger lege relaterede til projektet. Det er lykkes børnene at gå fra at bruge begreber som "den drukner" til "synke", og vi hører børnene bruge begreberne "flyde, synke, dyb" i sidste del af forløbet, så vi synes vi har haft en succesoplevelse.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar