SAMMENHÆNG:
Vi er tre voksne og 6 børn i alderen 4 år. En voksen gennemfører forløbet, imens de andre to observerer og dokumenterer, så i praksis kan en voksen gennemføre forløbet alene med de 6 børn.
Vi har et lokale til rådighed, hvor vi kan sidde omkring et bord med børnene. Derudover har vi et område på legepladsen med sandkasse, og en aftale med pædagogerne om, at vi i dag ikke bliver forstyrret af andre børn.
MÅL:
Vi vil give børnene en begyndende forståelse for begreberne flyde, synke, lav og dyb.
INKLUSION:
I dette forsøg, vil vi benytte teori, hvor vi snakker om begreberne med børnene. Vi vil gøre det visuelt ved at lave forsøg for børnene, hvor vi viser dem begreberne. Vi vil lade børnene selv lave forsøg med begreberne, så de også selv er med og bruger kroppen. Vi skal grave i sandkassen med skovle, bære spande med vand, søsætte skibe fra kanten, så her vil børnene bruge deres motorik, balance og bevæge sig. Til sidst skal børnene tegne, hvad de har oplevet. Vi er opmærksomme på, at børn lærer forskelligt, og har forskellige læringsstile, og her accepterer vi, hvis et barn ikke har lyst til at grave, tegne, og vil være lige ved siden af barnet, hvis denne situation opstår, så vi kan støtte dem, vejlede dem og hjælpe dem til at være med på deres præmisser.
TILTAG:
Vi har en concept cartoon med tre børn, der er ved en sø. De
vil lade et skib sejle over søen, og har tre teorier:
1: skibet synker når det kommer på dybt vand
2: Skibet vil flyde bedre på dybt vand
3: det gør ingen forskel
Vi vil have to glasskåle, en med en sten i og en med en korkprop i. Vi fylder lidt vand i og hælder mere og mere vand i, så det bliver dybere og dybere. Her vil vi se, at stenen ligger på bunden og bliver dækket af vand efterhånden som det bliver dybere, mens korkproppen flyder i vandet. Samtidig snakker vi med børnene om, hvad de tror der sker, så vi får en ide om, hvad de på forhånd ved om flyde og synke og dyb og lav vand.
Derefter viser vi dem vores concept cartoon, og læser den op
for dem. Herfra må vi tage snakkene lidt som de kommer, og se, hvad børnenes
ideer fører til.
VI går ud i sandkassen i vuggestueafdelingen. Her graver vi
et hul der er dybest i midten, forer det med plastik/pressenning og fylder med
vand. VI vil inddrage science ved at bruge børnene til at måle, når vi graver hullet. F.eks. skal hullet være lige så langt som et barn, så barnet lægger sig ned og bruges som målestok. På midten skal hullet være så dybt, at det f.eks. går barnet til numsen/knæene, så vi har løbende barnet nede i hullet for at måle, og børnene får herved også en forståelse af dimensioner, mål, dybde.
Så afprøver vi, om et plastikskib flyder bedst ved kanten, på midten
eller om det er lige meget.
Herefter ser vi igen, hvor børnenes snakke fører os hen. Vi
kan udbygge eksperimentet ved at lave skibe i forskellige materialer, med
forskellig last, med spids og med flad bund osv.
TEGN:
Vi vil se børn, der anvender begreberne dyb, lav, synke og flyde sprogligt, og har en begyndende forståelse for, hvilke ting der flyder og synker.
EVALUERING:
Vi snakker løbende med børnene om, hvordan de oplever forløbet, om de synes det er spændende, og hvad de synes om det. Vi retter forløbet til undervejs, hvis børnene bliver optaget af noget helt andet, end det planlagte, vil vi følge børnene, men også få dem tilbage på sporet, da dette er en bunden opgave.
Efter forløbet er afsluttet og børnene er gået tilbage på stuen, vil vi voksne snakke omkring forløbet og evaluere det.
TEGN:
Vi vil se børn, der anvender begreberne dyb, lav, synke og flyde sprogligt, og har en begyndende forståelse for, hvilke ting der flyder og synker.
EVALUERING:
Vi snakker løbende med børnene om, hvordan de oplever forløbet, om de synes det er spændende, og hvad de synes om det. Vi retter forløbet til undervejs, hvis børnene bliver optaget af noget helt andet, end det planlagte, vil vi følge børnene, men også få dem tilbage på sporet, da dette er en bunden opgave.
Efter forløbet er afsluttet og børnene er gået tilbage på stuen, vil vi voksne snakke omkring forløbet og evaluere det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar