I undervisningen har vi lavet vores eget bud på en natur kanon:
Forår:
-
Se naturen spire
-
Se forårstegn
-
Se en regnbue
-
Opleve de forskellige vejrtyper, regn, sol.
-
Hoppe i vandpytter
-
Røre ved en regnorm
-
Så og spire og forsøg med at så og spire
-
Lege med mudder
Sommer:
-
Finde haletudser/æg og se dem blive til frøer
-
Dufte til blomster, blade, nyslået græs,
skovbunden
-
Røre ved græsset, blomster, blade
-
Mærke solen
-
Smage på naturen, bær, køkkenhaven
-
Gå med bare tæer
-
Plaske med vand
-
Finde insekter, sommerfugle, mariehøns osv
-
Ligge på ryggen og kigge i skyerne
-
Klatre i træer
-
Trille ned af en bakke
-
Bygge huler
-
Opleve forskellige former for natur: skov,
strand, by.
-
Høre fuglene synge
Efterår:
-
Opleve lyn og torden
-
Flyve med drager
-
Se naturen visne, blade falde af træerne
-
Lege med kastanjer
-
Sylte og bage med bær og planter vi finder i
naturen
-
Hoppe i en kæmpe bunke visne blade
-
Lave bålmad
Vinter:
-
Opleve sne
-
Bygge snemænd, kælke, smage på sne, glide og
skøjte
-
Lave engle i sneen.
-
Mærke kulde, at det bider i kinderne
-
Puste damp med munden
Hvilke rammer skal pædagogen
skabe for at vores forslag er mulige:
Det er vigtigt at pædagogen er
engageret og viser børnene, at det her er spændende. At vi prioriterer naturoplevelser
tidsmæssigt. Går foran som et godt eksempel, går ved siden af eller bagved alt
efter hvilken situation man står i, og hvilken børnegruppe man arbejder med.
Være nysgerrig og undre sig
sammen med børnene. Skaber læringsmiljøer. Og helt enkelt, tager børnene med ud i naturen uanset vejret.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar