I dag er anden skoledag på science ambassadøruddannelsen.
Vi har snakket om forskellige forskning, herunder bøger, som er lavet gennem tiden og som er relevant i forhold til vores uddannelse. Så der er masser af interessant læsning at gå i gang med.
Vi så en film "Ude i skoven", hvor man ser en skovbørnehave på Fyn i 90'erne. Man følger en drengs første dag og hører moren stille spørgsmål til pædagogerne. Samtidig fortælles der om et forsøg i Sverige, hvor man har lavet et eksperiment med en skovbørnehave og en bybørnehave. Man tester børnene på forskellige områder, og efter noget tid måles der, hvordan børnene har udviklet deres motorik, sociale færdigheder osv i forhold til hinanden. Imens der fortælles, vises der eksempler fra den danske skovbørnehave på, hvordan disse forskellige færdigheder øves ved at færdes i naturen. F.eks. balancegang på træstubbe, at gå op af stejle bakker, snitte, svinge i rebgynger.
Undersøgelsen viste på mange områder, at skovbørnene klart er foran bybørnene i udvikling.
Vi snakkede efterfølgende om, at man ikke bliver forstyrret i skoven, da ingen døre går op og i, at ingen kommer igennem rummet, som man skal forholde sig til. At tiden er anderledes i skoven, da man ikke er underlagt de daglige rutiner, som man er hjemme i institutionen. Dette affødte en diskussion omkring, at vores hverdag er meget delt op, der er struktur på alt. Personligt har jeg det fint med at arbejde struktureret, og kan sagtens være spontan, og fordybe mig med børnene samtidig med at jeg har en tidsplan jeg skal holde mig indenfor. Men det var en rigtig fed diskussion, og den gav mange gode tanker at køre hjem på.
Derefter blev vi introduceret til Concept Cartoon, som er en cd rom til børn i forskellige aldre, og som udkommer på nettet senere på dansk.
Her var et billede af en snemand og fire børn. Det ene barn kom med en jakke og siger, at hun vil give snemanden jakke på, for så smelter den ikke. Det andet barn siger, at den vil få det for varmt og smelte med jakken på. Det tredje barn siger, at det ingen betydning har. Det fjerde barn ved ikke, hvad der vil ske. Vi fik isterninger og skulle undersøge de forskellige teser. Vi stillede isterningerne i sol, pakkede dem ind i et gummiforklæde og pakkede dem ind i et viskestykke. Vi gjorde det samme med isterninger i skygge. Vi observerede efter 5 minutter. I plenum snakkede vi om, hvordan man kan lave dette med børn, hvordan man kan lave snemænd ved f.eks. at fylde en kop med vand og fryse den, så man får en kegle, man så kan lave forsøg med, da isterninger ikke var det mest optimale.
Herefter gik vi i studiegrupperne, hvor vi fik 6 forskellige concept cartoons, hvoraf vi skulle vælge en, som vi skal arbejde med i morgen i praksis ude i en børnehave. Læs om vores studiegruppes her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar