Vægte. En vægt med tallene 1-10 på hver side = matematik for
at skabe ligevægt.
To glas et højt tyndt og en flad bred = samme rumfang, men
forskellig facon.
Biler, hvilke biler kører bedst ned ad en hældning. Hvilken
type hjul, stor lille bil. Begyndende systematisering. Gummihjul, metalhjul.
Lego hjul, hvordan man bygger antal klodser, gør det en forskel om der er 2
eller 4 klodser oven på hjulene. Bog: Axel elsker biler
Sand på rutsjebanen.
Kuglebane i papkasselåg, hvor man bygger med pinde,
genbrugsmaterialer, ting fra naturen. Både med kugle, men også med ting man kan
puste til. Tragt, hvad sker der, når man puster den ene og den anden vej i en
tragt.
Forskelligt pulver, salt, mælkepulver, kartoffelmel. Kig på
det, hvad sker der, hvis vi hælder vand på det. Hvad kan det, hvad bruges det
til.
Have sand indenfor.
Matematik, former, farver, systematisere. Hvor kan vi finde
cirkler henne, brug f.eks. ipad til at tage billeder og kortlægge cirkler i
hele institutionen. ”Særlige briller” der kun kan se cirkler. Bog: bobler og
bomber.
Kan også gøres med rim, f.eks. hvad rimer på sten, kogler…
Find noget: der er tungere end din ene sko, noget stort at
sidde på, noget småt at sidde på…
Perler, kan vi lave mønstre med perlerne, inden vi sætter
dem på en snor. Kategorisere, systematisere, se mønstre. Herefter arbejdede vi med praksisopgave. Vi er i gang med at starte projekt om solsikker på min stue, så dette vil jeg sætte relevante teorier på, og finde forskning, der understøtter vores metoder. SMITTE og praksisbeskrivelse følger...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar