fredag den 20. maj 2016

Kartoffelfælder med de store børnehavebørn

I dag valgte jeg at tage over i vores anden børnehave, hvor de lidt ældre børn holder til. Når jeg laver science med børnene på min stue, får børnene rigtig meget ud af de små forløb, men i forhold til min uddannelse, så mangler jeg at afprøve nogle ting med de lidt større børn.

Jeg havde taget min ipad med, hvor jeg havde fundet billeder af bentællernøglen og kartoffelfælder. Derudover havde jeg fundet:

2 store bagekartofler
4 skeer
kniv og skærebræt
snor
Skål til kartoffelaffald

Jeg havde forberedt, at vi denne gang skulle lave en afklaring først, hvor jeg ville spørge børnene, hvad de ved om fælder. Jeg ville have børnene til at snakke, og holde min viden så meget i baggrunden som muligt.

Jeg havde fået lov til at låne to piger og to drenge på 4-5 år. Vi gik fra i et mindre rum, hvor vi kunne sidde uforstyrret.

Børnene kender jeg i forvejen, da jeg har haft dem på stuen fra de var 3 til 4 år. Så de kendte mig, og det er rigtig vigtigt for at kunne arbejde undersøgende og eksperimenterende med børn.

Jeg fortalt dem, at i dag skal vi lave en fælde, og hvad de kendte til fælder. Dreng A fortalte straks, at det var sårn en man kunne fange med. Dreng S supplerede med, at det var når dyrene kom gående, så haps så faldt de ned i en fælde. Pigerne kendte ikke så meget til fælder, men de skulle lige tø op i en ny situation, så det var helt naturligt, at de lige skulle have tid, før de ville deltage i samtalen.



Jeg viste dem billedet af bentællernøglen, og børnene udpegede de dyr, de kendte på billedet. Vi snakkede om de forskellige dyr. Derefter talte vi ben på dyrene på nøglen, og jeg fortalte dem, at den var delt ind efter antal ben.

Børnene synes det var sjovt at tælle ben på 0 ben og 6 ben, men da vi nåede spindlere med 8 ben, gad de ikke det mere, og spurgte, om vi snart skulle lave de der fælder :)
Så jeg fandt billedet frem med kartoffelfælden, og vi snakkede om, hvordan vi skulle lave fælderne. Børnene delte en kartoffel to og to - af erfaring fra de mindre børn, vidste jeg at en kartoffel er svær at udhule for børnene, så nu skulle de kun udhule en halv. Tre af børnene skulle have lidt hjælp, og vi så hvordan S kunne dreje sin ske, så han hurtigt fik store stykker af. Vi skar døre i kartoflerne og ville sætte dem sammen med snor. Min erfaring med søm, var at børnene nemt kunne løfte låget af fælden, så jeg ville binde dem sammen, så de først bliver åbnet, når vi skal kigge til dem. Det var ret svært at få snoren til at holde. D sagde. at det havde været nemmere med tape, og det var jo en god ide, så børnene hentede tape, og så tapede vi fælderne sammen. D havde indtil da været meget observerende, men da hun fik ros for sin ide, og den blev taget alvorligt (en af drengene sagde endda at det var verdens bedste ide) så blomstrede hun op og deltog aktivt i resten af forløbet.






Herefter gik vi på legepladsen, hvor børnene fandt små skovle, og så viste de mig, hvor de vidste at der var mange dyr, og hvor de synes vi skulle grave fælderne ned henne. Vi hjalp hinanden med at grave, og snakkede om, hvor dybt hullet skulle være. Og da fælderne var sat i jorden, gik børnene selv ind og begyndte at tegne kartoffelfælder og bøger.




I næste uge kigger vi til fælderne, og laver et nedbryder zoo, hvis der er dyr i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar