”Det kræver distance at udfordre børnenes
optagethed, deres spørgsmål, hypoteser og antagelser” (Kjær,
A. (2010). Pædagogens rolle. I: Projektarbejde
med børn i daginstitutionen (s. 88).
Dafolo. ISBN:
978-87-7281-468-1.)
Der er tale om en tredeling
af pædagogens rolle, hvor man står bagved, står ved siden af og går foran.
I projektet med solsikker,
har vi valgt, at vi i første del af projektet står bagved børnene. De får
udleveret solsikker, som de kan undersøge, pille i stykker, dufte, smage. Her kan pædagogen observere børnenes udsagn,
deres handlinger og hermed få viden om, hvad børnene allerede ved. Pædagogen
kan se, hvad der optager børnene, om det er smagen, farverne, mønstrene eller
noget helt andet, og dermed tilrettelægge det videre projekt efter, hvad der
optager børnene. Vi ved allerede, at det er en solsikke, at den bliver til ved
at man planter et frø, at man kan spise den, bruge den til olie, fuglefoder, at
mønstret kan beregnes ved fibonaci tal osv. Men denne viden er ikke vigtig i
denne sammenhæng. Det er vigtigt, at børnene udforsker og undersøger blomsten. ”Børn
undersøger naturvidenskabelige fænomener på samme måde, som mange
naturvidenskabsfolk gør eller har gjort” (Elfstrøm, I m.fl. Børn og
naturvidenskab (s. 10)). Forskere anvender forskellige metoder til deres
forskning og indsamler data, som de kan skrive ned eller fortælle om, det gør
børn ikke på samme måde, men de forsker. Som pædagog kan vi ikke altid vide,
hvad børnene tænker, men vi kan observere deres handlinger og derud fra drage
slutninger om deres tanker og den proces de gennemgår. Det er pædagogens
opgave, at stille materialer, instrumenter, værktøj til rådighed for børnene, som
de kan bruge til at undersøge og forske. At stille sig ved siden af børnene og
hjælpe dem på vej med at opstille hypoteser, og vigtigst: at tage børnenes
undren og spørgsmål alvorligt. Det vi gerne vil med science er, at børnene
undrer sig, undersøger deres undren og opstiller hypoteser, som de kan afprøve,
og at vi hjælper dem med at afprøve deres hypoteser.
Inden projektet starter,
har vi lavet en SMITTE på, hvad vi gerne vil med projektet. Vi har lavet en
brainstorm ud fra emnet solsikker, så vi ved, hvilke veje vi kan gå med
projektet og være forberedte. Og vi har aftalt, at det er okay at spore børnene
ind på emnet, hvis de er på vej et helt andet sted hen, dog med respekt for
børnene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar