tirsdag den 3. maj 2016

Solsikker - teori

Når man arbejder med projekter, er det vigtigt at man som pædagog sætter sin egen viden i baggrunden.

”Det kræver distance at udfordre børnenes optagethed, deres spørgsmål, hypoteser og antagelser” (Kjær, A. (2010). Pædagogens rolle. I: Projektarbejde med børn i daginstitutionen (s. 88).

Dafolo. ISBN: 978-87-7281-468-1.)

Der er tale om en tredeling af pædagogens rolle, hvor man står bagved, står ved siden af og går foran.

I projektet med solsikker, har vi valgt, at vi i første del af projektet står bagved børnene. De får udleveret solsikker, som de kan undersøge, pille i stykker, dufte, smage. Her kan pædagogen observere børnenes udsagn, deres handlinger og hermed få viden om, hvad børnene allerede ved. Pædagogen kan se, hvad der optager børnene, om det er smagen, farverne, mønstrene eller noget helt andet, og dermed tilrettelægge det videre projekt efter, hvad der optager børnene. Vi ved allerede, at det er en solsikke, at den bliver til ved at man planter et frø, at man kan spise den, bruge den til olie, fuglefoder, at mønstret kan beregnes ved fibonaci tal osv. Men denne viden er ikke vigtig i denne sammenhæng. Det er vigtigt, at børnene udforsker og undersøger blomsten. ”Børn undersøger naturvidenskabelige fænomener på samme måde, som mange naturvidenskabsfolk gør eller har gjort” (Elfstrøm, I m.fl. Børn og naturvidenskab (s. 10)). Forskere anvender forskellige metoder til deres forskning og indsamler data, som de kan skrive ned eller fortælle om, det gør børn ikke på samme måde, men de forsker. Som pædagog kan vi ikke altid vide, hvad børnene tænker, men vi kan observere deres handlinger og derud fra drage slutninger om deres tanker og den proces de gennemgår. Det er pædagogens opgave, at stille materialer, instrumenter, værktøj til rådighed for børnene, som de kan bruge til at undersøge og forske. At stille sig ved siden af børnene og hjælpe dem på vej med at opstille hypoteser, og vigtigst: at tage børnenes undren og spørgsmål alvorligt. Det vi gerne vil med science er, at børnene undrer sig, undersøger deres undren og opstiller hypoteser, som de kan afprøve, og at vi hjælper dem med at afprøve deres hypoteser.

Inden projektet starter, har vi lavet en SMITTE på, hvad vi gerne vil med projektet. Vi har lavet en brainstorm ud fra emnet solsikker, så vi ved, hvilke veje vi kan gå med projektet og være forberedte. Og vi har aftalt, at det er okay at spore børnene ind på emnet, hvis de er på vej et helt andet sted hen, dog med respekt for børnene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar