I min institution benytter vi os af SMITTE modellen i næsten alt, hvad vi laver. SMITTE er en model, hvor man beskriver
S - Sammenhæng: hvem er vi, hvor mange er vi, hvilken alder har børnene, hvilke vilkår har vi, hvad kan vi bruge i insitutitonen og nærmiljøet osv.
M - mål: Hvad vil vi opnå med projektet, hvad skal børnene have ud af det.
I - Inklusion: Hvordan inkluderer vi alle børn i projektet, hvordan bringer vi alle børnenes forskellige læringsstile i spil så alle er med på hver deres måde, og har vi børn med særlige behov, som vi skal tage højde for også kan være med.
T - Tiltag: Hvilke konkrete handlinger iværksætter vi, hvad indeholder aktiviteten, hvor ofte og hvor længe er vi i gang og hvor mange voksne kræves der.
T - Tegn: Hvordan kan vi se og høre på børnene, at de er på vej mod målet, at vi har fanget deres interesse med projektet og har en læring.
E - Evaluering: vi evaluerer hele tiden SMITTE modellen, da det mål vi havde fra start hele tiden kan ændres, alt efter hvad der optager børnene.
Hvis vi laver science projekter, vil vi inden projektet starter, lave en SMITTE model om emnet, og vi har rigtig god erfaring med denne metode.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar